
Binder Trió: Bartóktól-Binderig lemezbemutató koncert
A program a Művészetek Háza 40 éves jubileumának zárókoncertje.
több
A program a Művészetek Háza 40 éves jubileumának zárókoncertje.
több
BINDER TRIO
BINDER KÁROLY – zongora
Zongoraművész, zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. Nagyformátumú muzsikus, aki tehetségét az új irányzatok, eltérő zenekultúrák, kompozíciós technikák és improvizatív rendszerek szintézisének szolgálatába állítja, nem megfeledkezve saját zenei gyökereiről. Öntörvényű alkotó, akinek zongorajátéka és kompozíciói egyetlen stiláris vagy műfaji kategóriába sem sorolhatók. A sokoldalú művész a 70-es évek vége óta kérlelhetetlen következetességgel halad azon az úton, amelyet magának kijelölt, s amelyen egyáltalán nem voltak hazai előképei.
Zeneszerzői fejlődésében Bartók Béla grandiózus életműve mellett tisztán nyomon követhető a kárpát-medencei folklórkincs, a magyar őshaza, a Volga-Káma vidék dallamvilága, de még a Steve Reich nevével fémjelzett amerikai repetitív iskola hatása is. Binder sajátos gondolkodású, öntörvényű művész, aki a különböző zenekara is és formációi mellett, legteljesebben szólózongorája révén szereti kifejezni gondolatait. Szólóhangszeresként pedig megszólalási lehetőségeinek határait feszegeti, így eszköztárából nem hiányozhat a preparált zongora, illetve különböző perkusszív elemek alkalmazása sem.
Koncertek, mesterkurzusok: London Royal Festival Hall, Hamburg, Berlin, Köln, Frankfurt, Stockholm, Amsterdam, Helsinki, Koppenhága, Bécs, Athén, Ankara, Kairó, Duisburg, Essen, Freiburg…
Több mint 300 zongora, kamara és zenekari darab mellett, 42 film és színházi zene alkotója.
1981 Kalisz nemzetközi Jazz-zongoraversenyének győztese
1986 Magyar Rádió Jazz-versenyének győztese
1989 eMeRTon-díj / legjobb szólista
1991 az év jazz lemeze: Binder-Shotham: Dance Music
2003 Erkel Ferenc-díj
2011 Ludwig Maximillian Egyetem München /Kitüntetés/
2013 Gramofon Magyar Jazz Díj
2017 Artisjus-Könnyűzenei Életmű-díj
2022 Gonda János-díj
2024 Érdemes Művész
2024 Budai Díj
2024 Bartók Rádió Vukán György jazz alkotói díj
94 lemeze jelent meg, valamint 5 kotta és könyv kiadványa.
www.binderkaroly.com
Fonay Tibor – bőgő
A Junior Prima díjas zenész 2013-ban diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakán. 2013 tavaszán az Orszáczky Jackie basszusgitár tehetségkutató verseny 1. helyezettje lett. Fellépett már Párizsban, Jeruzsálemben, Tallinban, Bayreuthban, Szabadkán, Kassán, Csíkszeredában, Zürichben és Görögországban is. Itthon szerepelt többször a Művészetek Palotájában, és gyakori vendége a Budapest Jazz Clubnak, illetve a Budapest Music Centernek. Olyan zenekarok állandó tagja, mint a Sárik Péter Trio, Révész Richárd Latin trio, Subtones, Micheller Myrtill Swingbook, Birta Trio, Lantos Zoltán Open Source vagy a Syrius Legacy.
Hidász Tamás – dob
2017-ben szerzett mesterdiplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakán, 2019-ben Lakatos Ablakos Dezső Ösztöndíjat nyert. Több nemzetközi és magyar jazz, valamint könnyűzenei produkcióval és neves művésszel dolgozott és dolgozik együtt. Egyik Zeneakadémián alakult formációjával a Balogh Tamás Quintettel, számos magyar és nemzetközi jazz-verseny díjazottja.
A koncertről:
Bartók Béla zenei munkásságának egyetemessé tétele
Improvizációs technika alkalmazása Bartók műveire
Bartók újrafogalmazásának és aktualizálásának új, kompozitórikus és improvizatív módszerekkel, való megközelítésének, újragondolásának idejét éljük. A zenei rendszerek tágításával, egy új, zenei, akusztikai minőség létrehozásával, melyben az improvizáció is aktív szerepet kap, könnyebbé válik a terjesztés és a közkinccsé tétel az egyetemes kultúránk számára. Bartók kompozíciós technikájára és munkásságára jellemző a kreativitás, az improvizáció, a lüktető ritmikai dominancia, a népzene és műzene találkozása, kultúrateremtés, tengelyrendszer. Bartók Béla sugárzó univerzuma aktuális minden időben. A legfontosabb feladat a közérthetőséggé tétel az érték és minőség megtartása közben. Az improvizációk, a kort követő ritmika és dallami tágítások mellet az aktualizált formák és tartalmak elválaszthatatlan egységbe olvadnak, mely jelenségek élő működtetése által Bartók művészete, közelebb kerül a társadalom számára. Improvizáció, kompozíció és interpretáció, ez a hármas, a zene triumvirátusa, aminek a művelésében és hallgatásában a régi korok emberének még része volt. A zene érzékenysége, finomsága, lelkisége és ilyen módon való megközelítése rögtön reagál az emberi viszonyrendszerek változásaira. Ez a kommunikáció hivatott arra, hogy megtartva az ősi misztériumot, a XXI. század emberét is mély vallomásra késztesse. A zene akusztikai anyag és a szellemi tartalom. Nem úgy állnak egymás mellett, mint forma és tartalom, hanem elválaszthatatlan egységbe olvadnak. Az akusztikai anyag a kiválasztás és elrendezés folyamatán kell átmenjen ahhoz, hogy a szellemi tartalom hordozójává válhasson. Az új megközelítésben különböző rendező elvek, kompozíciós és improvizációs technikák, reharmonizációs és dallamtranszformációs megközelítések a zeneelméleti és formatani ismeretek, segítségével átfogalmazásra rekomponálásra és aktualizálásra kerültek a kiválasztott művek. A felsorolt technikák mind-mind ezt az új megközelítést és alkotói folyamatot elősegítő tényezők. A hangszerelés trió formációban valósult meg, Zongora, bőgő és ütőhangszerek összeállításban. Amikor a kezdetekben először játszottam a Bartók Béla: Gyermekeknek című köteteiből, sehogy sem tudtam megbarátkozni a kis darabokkal, valahogy mindig hiányérzetem volt a kis művek megszólaltatása után. Talán hiányoztak a klasszikus zenei stílusokból ismert variációk vagy a témák további kibontásai. Amikor befejeztem a darabokat sokszor azt éreztem, hogy most kellene elkezdődniük. Később, amikor már tanítottam őket, gyakran improvizáltunk egy-egy osztinátóra, egy-egy kis harmónia sorra. A munka során próbáltam összegyűjteni azokat a kompozitórikus technikákat, szerkesztési és rendezési elveket, melyek a rövid kis darabokban esszenciálisan megjelentek. Így a naturális struktúrákban való gondolkozás során megjelennek a kvart akkordok, a pentaton rendszerek, továbbá a különböző osztinátókra épülő modális skálák / polimodális kromaticizmus /vagy a klasszikus zenéből ismert autentikus és plagális harmóniafordulatok. Mindegyik darab zárt, megszerkesztett formai kereteit kinyitottam. Minden rövid kis darab kibővült egy-egy improvizációs szakasszal, mely részek vagy bevezetőként /intro/ vagy a végén levezetésképpen, mint /outro/ jelennek meg. Van hagyományos téma- improvizáció-téma szerkezet, de van olyan is, amikor az eredeti darabot átharmonizáltam dúr hangnembe és az arra megszületett harmóniasorra történő rögtönzés után az eredeti, mollban lévő téma után szintén improvizáció következik. Azaz az eredeti darab két különböző témájából és a két különböző harmóniasorra történő rögtönzésből született egy új mű. A lemezen további formai szerkezeti átalakítások jelennek meg, úgymint a hagyományos AABA helyett AAB, ABAB, AABB, ABAC. Továbbá periódus bővülések és metrum váltások is találhatóak az átdolgozásokban. Izgalmas és inspiráló volt az alkotás során a gyönyörű szép népballadák és az afroamerikai népzenében található balladák, bluesok díszítőtechnikájának és hangrendszereinek találkozása. Az összkiadás Bartók Béla négy kötetes ciklusából összesen78 darabot tartalmaz. Az első CD tizenöt, a második CD tizenöt a harmadik tizenkét darabot tartalmaz. A negyedik és az ötödik CD pedig egyenként 18-18 darabot.
Bartók Gyermekeknek négykötetes zongora muzsikájából egy összkiadás született Jazz trióra hangszerelve, átdolgozva improvizációkkal kibővítve a Világon először.
Felhasznált szakirodalom: Bartók Béla Gyermekeknek I-II-III-IV / Editio Musica Budapest /
Úgy tűnik, a hazai popzenei életbe nemrég berobbant Saya Noé munkásságáról az utóbbi évek alapján egyet már biztosan elmondhatunk: mindig…
Muszorgszkij Egy kiállítás képei című zongoraciklusát barátja, Viktor Hartmann orosz képzőművész emlékére komponálta. A rendkívül nehéz darab 1874 nyarára készült…
Tóth Vera különleges, lélekemelő karácsonyi nagykoncertje idén újra Budapesten, s 2017 után visszatér a Kongresszusi Központ falai közé. Mint minden…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!